Walka z marnowaniem żywności dzięki „Nie marnujmy chwil”.
Sekrety łańcucha dostaw żywności poznajemy w szkole
Eksperci i szefowie kuchni omawiają znaczenie edukacji dla zrównoważonej konsumpcji żywności i walki z marnotrawstwem.
Piąta edycja projektu edukacyjnego prowadzonego przez Whirlpool w ponad 1600 szkołach we Włoszech, Polsce i na Słowacji.
Warszawa, 13 maja 2021 r. – Piąty rok z rzędu Whirlpool EMEA rozpoczyna projekt “Nie marnujmy chwil”, potwierdzając swoje zaangażowanie w ograniczanie marnotrawstwa żywności w gospodarstwie domowym. W projekcie edukacyjnym, który uczy o odpowiedzialnej i zrównoważonej konsumpcji żywności, w tym roku szkolnym uczestniczy bezpłatnie ponad 1600 szkół podstawowych z Włoch, Polski i Słowacji. W konkursie „Talent Kitchen” najlepsze projekty szkół zostaną zaprezentowane w Internecie, a na wsparcie działalności Banco Alimentare Onlus zostanie przekazana darowizna.
W Polsce, jak podaje EURACTIV.pl, marnuje się rocznie prawie 5 mln (4 840 946) ton żywności. Za znaczną większość – 60 proc. – wyrzucanego jedzenia odpowiedzialni są konsumenci z gospodarstw domowych.
We Włoszech w 2020 roku marnotrawstwo żywności było nadal wysokie: według najnowszego raportu Waste Watcher International Observatory „tylko” 27 kg żywności na osobę trafiło do śmieci, o 11,78% mniej niż w 2019 roku. Pomimo tendencji spadkowej, jest jeszcze wiele do zrobienia, aby uwrażliwić wszystkich, a zwłaszcza młode pokolenia – na społeczną i środowiskową wartość pożywienia oraz konsekwencje, jakie niesie ze sobą jej wyrzucanie.
Właśnie znaczenie tych kwestii skłoniło słowacki rząd do uwzględnienia oceny realizacji projektu “Nie marnujmy chwil” w ramach obowiązkowego programu nauczania w krajowych szkołach podstawowych.
Poprzez ten projekt firma Whirlpool kontynuuje swoje zobowiązanie do wspierania edukacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze swoją wizją ciągłego dążenia do poprawy życia rodzinnego. Sprzęty gospodarstwa domowego są w istocie niezbędne do konserwacji i przygotowywania żywności, a każdego roku przyczyniają się do ograniczenia jego marnotrawienia, zarówno poprzez usprawnienie przyrządzania, jak i wydłużenie okresu przydatności do spożycia.
„Eliminacja marnotrawstwa jest celem każdego z nas: tak naprawdę nie może być zrównoważonego rozwoju, jeśli nie zaczniemy od racjonalnego wykorzystania tego, co codziennie mamy przed oczami: żywności” – komentuje Zygmunt Łopalewski, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Whirlpool- „Zwłaszcza w dobie pandemii, gdy więcej czasu spędzamy w domu i mamy wiele okazji do gotowania, warto poświęcić uwagę tematowi odpowiedzialnego gospodarowania produktami spożywczymi. Sprzęty AGD odgrywają kluczową rolę w walce z marnotrawieniem żywności: z tego powodu firma Whirlpool z dumą wprowadza na nowo „Nie marnujmy chwil”, narzędzie edukacyjne dostępne dla szkół i rodzin, aby pomóc im wspólnie zastanowić się nad wagą i znaczeniem niemarnowania żywności”.
Charakterystyka projektu – “Nie marnujmy chwil”
Nie marnujmy chwil to kampania edukacyjna skierowana do dzieci, ich rodzin i nauczycieli, mająca na celu odkrycie, jak ważne jest nadanie odpowiedniej wartości żywności. Nowa edycja projektu koncentruje się na łańcuchu dostaw żywności z pól na nasz stół, podkreślając niektóre wady systemu, które prowadzą do marnotrawienia żywności, a tym samym zwracając uwagę na dobre praktyki przeciwdziałające stratom na każdym etapie tego procesu.
Uczniowie, wspomagani przez nauczycieli, podążają określoną ścieżką mającą na celu bardziej dogłębne zbadanie pięciu etapów łańcucha dostaw: produkcji, zakupów, konserwacji, przetwarzania i konsumpcji. To podróż, by odkryć, w jaki sposób żywność jest produkowana, transportowana, przetwarzana oraz jakie zasoby i wkład pracy są konieczne do realizacji tych procesów oraz jak prawidłowo przechowywać żywność w domu, a także by pogłębić wiedzę o niektórych produktach i ich właściwościach odżywczych.
Uczniom i nauczycielom zostanie udostępniony zestaw edukacyjny składający się z „Przewodnika dla nauczyciela” i pakietu dla ucznia, zawierający kilka zadań do wykonania i dekalog wzorowych zachowań zrównoważonej i odpowiedzialnej konsumpcji, które należy wprowadzić w życie w domu. W szkole klasy będą mogły wziąć udział w Kitchen Game, grze-wyzwaniu na czas, które zachęca uczniów do prześledzenia łańcucha dostaw żywności- bez strat, co charakteryzuje gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Na zakończenie ścieżki edukacyjnej uczniowie biorą udział w konkursie Talent Kitchen – Kuchenne opowieści o tym, jak nie marnować żywności. Dzieci staną się prawdziwymi świadkami przeciwdziałania marnotrawstwu, przekształcając się w gawędziarzy, reżyserów, producentów, rysowników, projektantów, malarzy, szefów kuchni itp., aby w oryginalny, kreatywny i zabawny sposób opowiedzieć o znaczeniu codziennych chwil związanych z żywnością, wybieraną i spożywaną ze świadomością społeczną i środowiskową. Zwycięska klasa otrzyma nagrodę w wysokości 4 000 zł w postaci materiałów dydaktycznych, natomiast druga i trzecia klasa otrzymają w ten sam sposób nagrodę w wysokości 2 000 zł. Szkoły mogą się zarejestrować, łącząc się ze stroną www.momentsnottobewasted.com, z której można pobrać regulamin i formularz uczestnictwa. Zgłoszenia należy przesyłać do 31 maja.
Jako dowód stałego zaangażowania w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i wzmocnienia swojego wkładu w walkę z odpadami, Whirlpool EMEA, za każdą klasę uczestniczącą w Talent Kitchen, przekaże darowiznę na rzecz Banco Alimentare Onlus, wspierając Organizację w odzyskiwaniu nadwyżek żywności i ich redystrybucji do struktur charytatywnych.
Więcej informacji o projekcie “Nie marnujmy chwil” znajdziesz na: www.momentsnottobewasted.com.
***
O firmie Whirlpool Corporation
Whirlpool Corporation (NYSE: WHR) jest światowym liderem w produkcji urządzeń kuchennych i pralniczych, z około 19 miliardami dolarów rocznej sprzedaży, 78000 pracowników i 57 ośrodkami produkcyjno-badawczymi w 2020 roku. Firma sprzedaje urządzenia Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, JennAir, Indesit i inne marki w prawie każdym kraju na całym świecie. Dodatkowe informacje o firmie można znaleźć na WhirlpoolCorp.com lub na Twitterze pod adresem @WhirlpoolCorp.