01.06.2011
Komunikat prasowy Wakacje z? polisą czyli jak przewidzieć nieprzewidywalne 01.06.2011 11:30 D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A ?D – Doświadczenie A – Aktywność S – Solidność Zawirowania polityczne w krajach arabskich, grecki kryzys i zatrucia zagranicznymi ogórkami sprawiły, że dużym powodzeniem cieszyć się będą wakacje w Polsce. Z jednej strony słusznie, bo mało jest tak urokliwych plaż, jak nad polskim Bałtykiem a Mazury wcale nie ustępują najpiękniejszym pojezierzom w Europie. Czy standard usług oferowanych przez rodzimą branżę turystyczną również nie ustępuje zagranicy, to już osobna sprawa. Tak czy inaczej, według wszelkich prognoz, czeka nas upalne lato w Polsce. Nie ma wątpliwości, że głównym wyznacznikiem udanych wakacji jest to, że po ich zakończeniu wspominamy jedynie piaszczyste plaże, szum fal i błękit nieba. Ale nawet najpiękniejsze widoki i najbardziej niezapomniane wrażenia może nam przesłonić koszmar skrzypiących łóżek, nieklimatyzowanych pokoi albo kradzież sprzętu fotograficznego. Jak zadbać o swoje interesy tak, by po raz kolejny, nie musiało się sprawdzić przysłowie, że ?mądry Polak po szkodzie?. Co zrobić, żeby nawet jeśli już dojdzie do wyrządzenia szkody, pozostawić wszystkie formalności fachowcom i bez niepotrzebnych stresów czekać na satysfakcjonujące nas rozwiązanie? Odpowiedź jest jedna – D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. Dzieci poza domem Letnie wakacje to czas beztroski, zasłużonego całym rokiem ciężkiej pracy odpoczynku i oderwania od codziennej rzeczywistości. Wiele dzieci wyjeżdża na kolonie czy obozy organizowane przez szkoły, zakłady pracy i biura podróży. Wymarzony pobyt naszych milusińskich nad morzem czy w górach może jednak szybko zamienić się w koszmar, jeśli panujące na miejscu warunki nie odpowiadają tym, za które zapłaciliśmy. Problem może stanowić również niewłaściwa opieka sprawowana nad nimi czy wypadek, któremu dziecko może łatwo ulec podczas wakacyjnych szaleństw. Kto i w jakim zakresie odpowiedzialny jest za bezpieczny wypoczynek naszych dzieci? Odpowiedzialność wychowawcy Za sprawowanie właściwego nadzoru nad dziećmi wypoczywającymi podczas wyjazdów odpowiadają wychowawcy i organizator wycieczki. Mogą oni zatem zostać pociągnięci do odpowiedzialności, jeśli nie uczynili wszystkiego, aby zapobiec nieszczęśliwemu wypadkowi. Warto wiedzieć, że do prawidłowego wypełniania przez opiekuna obowiązku nadzoru nad powierzonymi dziećmi nie wystarczy tylko wydanie im zakazu lub ogłoszenie obowiązujących zasad. Należy również dopilnować, aby ustalone reguły były fatycznie przestrzegane. Do obowiązków wychowawców należy także dopilnowanie, aby organizowane gry i zabawy były dostosowane do wieku dzieci i aby nie były niebezpieczne zarówno dla nich samych, jak i dla osób trzecich. Jeśli w trakcie zajęć dojdzie do wypadku, to za szkody odpowiada organizator wyjazdu i opiekun, który w tym czasie zajmował się dziećmi. – Opiekunowie często starają się przerzucić część winy na zaniedbania rodziców dzieci albo innych osób, które nie dopełniły swoich obowiązków. Tymczasem to oni odpowiedzialni są za zapewnienie bezpieczeństwa zarówno podczas zajęć, jak i w czasie wolnym ? podkreśla Kamil Markiewicz, radca prawny z D.A.SJeśli zatem podczas wyjazdu dojdzie do wypadku, w którym ucierpi nasza pociecha, możemy dochodzić odszkodowania od osób, które w tym czasie powinny sprawować nad nią nadzór. Wychowawca, który opiekuje się naszymi dziećmi, odpowiada też za szkody, które one wyrządziły podczas wyjazdu. Należy zaznaczyć, że mowa jest tutaj o szkodach spowodowanych przez te dzieci, którym nie można przypisać winy z powodu ich wieku, stanu psychicznego lub cielesnego. Odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę nie ponoszą dzieci, które nie ukończyły jeszcze 13 lat. W przypadku dochodzenia roszczeń trzeba pamiętać, że to po stronie wychowawcy leży obowiązek wykazania, iż sprawował swoje obowiązki w sposób właściwy. Opiekun może także próbować dowieść, że szkoda powstałaby nawet wówczas, gdyby nadzór sprawował starannie. Obowiązki organizatora wyjazdu Za całościowe należyte wykonanie lub niewykonanie umowy, na podstawie której wyjechaliśmy na wycieczkę czy na wczasy, odpowiada organizator imprezy. Może on zwolnić się od tej odpowiedzialności lub ją ograniczyć jedynie wtedy, gdy zaniedbanie zostało spowodowane działaniem siły wyższej, osób trzecich lub zaniechaniem klienta – Organizator może uniknąć odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, siłą wyższą, czy też działaniem lub zaniechaniem samego klienta. Co ważne, swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, organizator nie może w drodze umowy z nami ograniczyć ani wyłączyć ? wyjaśnia Kamil Markiewicz, radca prawny z D.A.S. Kiedy zatem zastana w miejscu docelowym rzeczywistość ma się nijak do przepięknych zdjęć w folderach reklamowych biura podróży, kiedy widzimy przed sobą mocno leciwy dom letniskowy z niedziałającymi toaletami, a nie obiecany wygodny hotel, wtedy mamy prawo domagać się odszkodowania od organizatora wyjazdu. A jeśli urlop organizujemy sobie sami i we własnym zakresie rezerwowaliśmy miejsce w hotelu, roszczenia odszkodowawcze kierujmy bezpośrednio do hotelu. Przed podjęciem decyzji o dochodzeniu swoich roszczeń należy pamiętać, że trzeba udowodnić, iż standard usług świadczonych na miejscu był niższy niż ustalony. Warto więc przygotować dokładną listę zaniedbań i uchybień oraz skonfrontować ją z obietnicami organizatora wyjazdu. Przykładem może być brak jednego z zaplanowanych i opłaconych posiłków, inny układ pomieszczeń niż opisany w katalogach, nieczynny basen, brak klimatyzacji, niewymiarowe łóżko, brudna pościel itp. Na potwierdzenie tych niedociągnięć należy przedstawić dowody ? najlepiej w formie dokumentów i zdjęć. Problemem pozostaje wysokość takiego odszkodowania. Najlepiej porównać oferty hoteli o niższym standardzie np. pięciogwiazdkowy z trzygwiazdkowym, jeśli ten pierwszy spełnia – co najwyżej – kryteria hotelu trzygwiazdkowego, choć i ten sposób szacowania odszkodowania w konkretnych okolicznościach może okazać się niewłaściwy. Jeśli nasze postępowanie reklamacyjne nie odniesie pożądanego rezultatu pozostaje nam tylko skierowanie sprawy na drogę sądową. Na podstawie art. 322 k.p.c. jeżeli w sprawie o naprawienie szkody sąd uzna, że ścisłe udowodnienie wysokości żądania jest niemożliwe lub nader utrudnione, może w wyroku zasądzić odpowiednią sumę według swej oceny, opartej na rozważeniu wszystkich okoliczności sprawy. W konsekwencji w tego typu sprawach przy relatywnie niskich wartościach przedmiotu sporu, wytoczenie powództwa bez posiadania ubezpieczenia ochrony prawnej może okazać się zupełnie nieopłacalne z finansowego punktu widzenia. Kradzieże i zaginięcia Jeśli podczas wyjazdu nasze rzeczy zostaną ukradzione z pensjonatu lub hotelu, wtedy możemy zwrócić się z roszczeniami do jego właściciela lub biura podróży. Wpływu na naszą decyzję nie powinna mieć wielkość, jakość świadczonych usług czy renoma obiektu, w którym doszło do zdarzenia. Hotel jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych a odpowiedzialność oparta jest na zasadzie ryzyka. Jak podkreśla Kamil Markiewicz z D.A.S., hotel nie może wyłączyć lub ograniczyć swojej odpowiedzialności poprzez umowę lub ogłoszenie (np. w formie regulaminu) a jeśli to uczyniono to takie ogłoszenie nie wywołuje skutku prawnego. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej, nastąpiła wskutek siły wyższej lub powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. Co ważne, hotel ma obowiązek przyjąć na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe i kosztowności oraz przedmioty mające wartość naukową lub artystyczną. Prowadzący hotel może odmówić przyjęcia ww. rzeczy tylko wówczas, jeżeli zagrażają one bezpieczeństwu albo jeżeli w stosunku do wielkości czy standardu hotelu mają zbyt dużą wartość lub gdy zajmują zbyt dużo miejsca. Wskazane wyżej ograniczenia zakresu obowiązku naprawienia szkody nie dotyczą wypadku, gdy hotel przyjął rzeczy na przechowanie albo odmówił ich przyjęcia, mimo że obowiązany był je przyjąć, jak również w wypadku, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa (na przykład gdy. pracownik recepcji wydał klucze osobom trzecim będąc w błędnym przekonaniu, że wydaje klucze osobom uprawnionym bez ich wylegitymowania, czy też w przypadku, gdy pokojówka zostawiła otwarte okno w pokoju lub nie zamknęła drzwi). Aby skutecznie żądać odszkodowania należy jednak dowieść, że utracona rzecz została rzeczywiście wniesiona na teren obiektu ? pomocne mogą okazać się tutaj zarówno zeznania świadków, zdjęcia, jak i nagrania z monitoringu. Strzeżonego? prawnik strzeże Bez względu na to, czy czujemy się oszukani ofertą biura podróży lub hotelu czy też nasze dziecko doznało uszczerbku na zdrowiu podczas kolonii czy obozu, mamy możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Rekompensata może być jednorazowa lub też wypłacana przez określony czas ? zależy to od tego, jak poważne były obrażenia lub poniesione szkody. Ważne aby pamiętać, że zawsze to po stronie poszkodowanego leży obowiązek wykazania związku przyczynowego między szkodą a wydarzeniem, które ją spowodowało. Pomocą podczas dochodzenia naszych racji może służyć ubezpieczenie ochrony prawnej. Dzięki niemu możemy zminimalizować związane z tym trudności i koszty. Odpowiednie ubezpieczenie ochrony prawnej daje szybki i prosty dostęp do porad prawnych, a w razie konieczności również do środków niezbędnych do prowadzenia sporu prawnego. Z polisy pokryte zostaną koszty procesu, wynagrodzenia prawnika oraz wydatki na biegłych. Dodatkową pomocą mogą być darmowe porady prawne, dzięki którym możemy uzyskać pomoc specjalisty jeszcze zanim sprawa trafi do sądu. *** D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. ? synonim dobrego prawa już od 1928 roku. Jako europejski numer 1 w ochronie prawnej proponuje znacznie więcej niż wysokiej jakości produkty ubezpieczeniowe oraz serwis porad prawnych w zakresie ochrony prawnej. Zapewnia także ubezpieczonym poczucie bezpieczeństwa prawnego w wielu aspektach życia prywatnego i zawodowego. D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A To pierwszy w Polsce wyspecjalizowany ubezpieczyciel ochrony prawnej. Działa w naszym kraju od 2000 roku, a w Europie od ponad 80 lat. Jest obecny w 16 europejskich krajach jak również w Korei Płd. i Kanadzie. Gwarantuje szybki kontakt z klientem dzięki 24-godzinnemu Call Center oraz siatce wyspecjalizowanych agentów.