Warszawa, 1 kwietnia 2015 r.
Stomia nie ogranicza – niezwykłe zdjęcia stomiczki
Stomia nie jest powodem do ukrywania się przed światem ? taki komunikat przyświecał sesji zdjęciowej, zrealizowanej w ramach kampanii ?STOMAlife. Odkryj stomię?. Bohaterką zdjęć jest Paulina Kaszuba, ambasadorka kampanii.
Paulina Kaszuba ma 30 lat. Od dziewiątego roku życia choruje na chorobę Leśniowskiego-Crohna, a od siedemnastu lat ma ileostomię. Mimo tego uwielbia podróżować i cieszyć się życiem. Stomia nie stanowi dla niej żadnego ograniczenia: pływała z delfinami, skakała ze spadochronem i latała na paralotni. Aby uświadomić innym stomikom, że ze stomią można normalnie i aktywnie żyć została ambasadorką kampanii ?STOMAlife. Odkryj stomię?. Chcąc dowieść, że stomii nie należy się wstydzić, zdecydowała się wystąpić w sesji zdjęciowej, w której pokazała swoje piękne ciało z workiem stomijnym.
Zdecydowałam się na udział w sesji, ponieważ uważam, że każdy powinien pokochać siebie i zaakceptować swoje ciało takim jakie jest. Zrobiłam to przede wszystkim z myślą o innych stomikach, chcąc pokazać, że ze stomią można żyć zupełnie normalnie. Mam nadzieję, że zdjęcia staną się pretekstem do dyskusji na temat problemu akceptacji stomii ? komentuje Paulina Kaszuba ambasadorka kampanii ?STOMAlife. Odkryj stomię?
W efekcie powstała seria niezwykłych fotografii, które podkreślają kobiece piękno i pozytywną energię modelki. Wykorzystany podczas sesji motyw róży jest symbolem kampanii ?STOMAlife. Odkryj stomię?, ale przede wszystkim sposobem w jaki stomicy określają swoją stomię.
Stylizację oraz makijaż do sesji wykonał stylista i projektant Jarosław Juźwin, zdjęcia zrealizował fotograf Piotr Furman.
Kulisy sesji Pauliny Kaszuby
[Film]
Blog Pauliny Kaszuby: http://blog-pauliny.stomalife.pl
Sytuacja stomików w Polsce
Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO w Polsce żyje ponad 40 tys. stomików. Natomiast co roku do operacji chirurgicznego połączenia pomiędzy przewodem pokarmowym a powierzchnią skóry zostaje zakwalifikowanych około 7 tys. Polaków. Trudności w pogodzeniu się z sytuacją po operacji wyłonienia stomii oraz obawa przed wykluczeniem wśród otoczenia sprawia, że większość z nich wycofuje się z życia towarzyskiego, a ponad połowa zmienia swoje plany życiowe .
?Stomia powinna być odbierana przez stomików jako symbol zwycięstwa. Wyłania się ją bowiem, aby zwiększyć komfort życia pacjentów, nigdy na odwrót. Jednak proces adaptacji do tak znacznych zmian jest żmudny i trudy. Akceptacja społeczeństwa jest kluczowym elementem w tym procesie. Wywołanie tej reakcji łańcuchowej możliwe jest jedynie poprzez działania informacyjne? ? powiedział Andrzej Piwowarski, prezes Polskiego Towarzystwa Stomijnego POL-ILKO.
Więcej informacji na stronie www.stomalife.pl
***
Celem kampanii społecznej ?STOMAlife. Odkryj stomię? jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów
i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej
i społecznej.
Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dra Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerami medycznymi są firmy SALTS POLSKA Sp. z o.o. i TRIO.
Kampania została objęta honorowym patronatem Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii, Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Stomijnych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego, Prezydent Warszawy oraz Towarzystwa Chirurgów Polskich.