Data publikacji: 2021-04-27
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Samoocena kobiet a media społecznościowe
Kategoria: Zdrowie, LIFESTYLE
Media społecznościowe mają ogromny wpływ na samoocenę i w rezultacie na zdrowie psychiczne Polek. Niemal 27% ankietowanych kobiet przyznało, że zdarzyło im się czuć niezadowolenie ze swojego wyglądu po obejrzeniu treści zamieszczonych w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe mają ogromny wpływ na samoocenę i w rezultacie na zdrowie psychiczne Polek. Niemal 27% ankietowanych kobiet przyznało, że zdarzyło im się czuć niezadowolenie ze swojego wyglądu po obejrzeniu treści zamieszczonych w mediach społecznościowych[1]. To wszystko może niekorzystanie wpływać na kondycję psychiczną Polek. Czy otrzymane wyniki powinny nas martwić?
Co mówią wyniki badania?
Badanie na zlecenie Instytutu LB Medical[2] pokazało że kobiety w dużym stopniu zwracają uwagę na panujące kanony piękna, normy społeczne dotyczące wyglądu, kondycji fizycznej czy również psychicznej, którym ciężko jest sprostać. Ponadto niemal 17% badanych kobiet stwierdziło, że mediach społecznościowych szukają akceptacji wśród innych ludzi, aby poprawić swoje samopoczucie, z kolei prawie 27% wykorzystuje social media do zaspokojenia potrzeby przynależności do grupy społecznej.
Korzystanie z mediów społecznościowych w dzisiejszych czasach jest nieuniknione. Chciałoby się nawet powiedzieć, że nie mając social mediów nie istniejesz. To jednak nasze źródło informacji, kanał komunikacji z innymi ludźmi, ale też bez wątpienia przestrzeń, w której budujemy swój własny wizerunek. Jednak jako osoba publiczna spotykam się wielokrotnie z nieprzychylnymi komentarzami, hejtem, który mimo wszystko uderza we mnie dość mocno. Cały czas uczę się nabierać w życiu dystansu, bo bez niego trudno byłoby odnaleźć się na czerwonych dywanach w świetle reflektorów. Musimy też pamiętać, że social media są światem wirtualnym, w którym można opublikować wszystko, co oznacza, że nie wszystko, co się w nich pojawia jest prawdziwe. Chociażby filtry do zdjęć, do których mamy dostęp zniekształcają nasz rzeczywisty nasz obraz. Musimy mieć świadomość, że nie wszystko co się pojawia w tej przestrzeni odzwierciedla to, co jest naprawdę, dlatego powinnyśmy czerpać inspiracje z rozsądkiem. Ale przede wszystkim musimy akceptować i kochać siebie taką jaką się jest po prostu. – Olga Bołądź, aktorka, założycielka Fundacji Gerlsy – partnera kampanii #wKobiecejGłowie.
Wyidealizowany świat social mediów
W ramach badania jakościowego „Zdrowie Psychiczne Polek” uczestniczki przez tydzień prowadziły dzienniczek uczuć i emocji, dzięki któremu miały szansę przeanalizować swoje samopoczucie. Podczas badania sprawdzono wpływ mediów społecznościowych na samoocenę kobiet. Z narracji młodych kobiet wynikło, że są one bardzo podatne na treści prezentowane w social mediach, co może wynikać z faktu, że ich samoakceptacja i poczucie własnej wartości często zależą od innych. Co więcej, według badania, młode Polki miewają problem z odróżnieniem tego, co jest prawdziwe, a co nie, mają poczucie zagubienia, zdezorientowania, co wpływa na ich samopoczucie oraz poczucie własnej wartości. Dlatego tak ważne jest, aby pokazywać, że przekazy w mediach społecznościowych często nie są prawdziwe.
Myślę, że głównym problemem jest to, że użytkowniczki mediów społecznościowych mieć problem z odróżnieniem rzeczywistości od wyidealizowanego, często nieprawdziwego świata, który widzą na ekranie swojego telefonu. Musimy pamiętać, że treści, z którymi mamy styczność na Instagramie czy Facebooku są bardzo często jedynie zalążkiem rzeczywistości. To, co mówię ma swoje potwierdzenie w badaniu, które przeprowadził Instytut LB Medical – niemal 36% ankietowanych kobiet stwierdziło, że w mediach społecznościowych przedstawiona jest tylko idealna strona życia. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ każda z nas chce jak najlepiej wypaść w oczach innych, pokazać, że wiedzie szczęśliwe życie, ma dużo znajomych, podróżuje, rozwija się zawodowo i prywatnie, dlatego tak łatwo wpaść w pułapkę iluzji przeglądając media społecznościowe. Kiedy wierzymy we wszystko, co widzimy, zaczynamy się porównywać do innych, pojawiają się w naszej głowie myśli, że inni mają lepiej od nas, a to może powodować uczucie smutku czy przygnębienia. Dlatego cieszę się, że wystartowała kampania #wKobiecejGłowie, ponieważ podchodzi ona do tematu zdrowia psychicznego Polek kompleksowo, a przede wszystkim jest odpowiedzią potrzeby kobiet. Pod koniec kwietnia br., w ramach kampanii #wKobiecejGłowie będziemy organizować warsztaty dla Pań dotyczące samooceny i poczucia własnej wartości. Patrząc na wyniki badań na pewno porozmawiamy o wpływie mediów społecznościowych na samoocenę, ponieważ ewidentnie widać, że należy zaopiekować się tym tematem. – Jagna Ambroziak, psycholog, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii.
Kiedy warto wylogować się z mediów społecznościowych?
Jeśli czujemy, że media społecznościowe znacząco obniżają jakość naszego życia powinniśmy porozmawiać o tym z odpowiednim specjalistą – psychologiem, psychoterapeutą bądź lekarzem psychiatrą – który pomoże nam „uwolnić się” od social mediów. Być może nasz problem jest większy niż nam się wydaje i zmierza w kierunku uzależnienia. Dobrym sposobem będzie także odinstalowanie aplikacji, na które poświęcamy najwięcej czasu – nawet miesięczny detoks może być zbawienny dla naszego zdrowia psychicznego. Chwilowe odcięcie się od „socialów” może nam również pomóc uświadomić sobie, że życie offline potrafi być o wiele bardziej atrakcyjne od życia online. Kluczowe jest budowanie swojej samooceny i poczucia własnej wartości nie na podstawie treści, które widzimy w social mediach, a przez pryzmat naszych sukcesów i porażek, z których wyszłyśmy obronną ręką. To właśnie wtedy korzystamy z naszych mocnych stron i zasobów, a liczba obserwatorów na Instagramie Czy lajków nie ma w tym przypadku najmniejszego znaczenia.
Z badania „Zdrowie Psychiczne Polek”, które wsparliśmy, jasno wynika, że temat samooceny i poczucia własnej wartości Polek wymaga zaopiekowania. Co prawda badanie pokazało, że kobiety na ogół dobrze oceniają siebie, jednak problem może pojawiać się w momencie, w którym do „gry” wchodzą social media. Świat mediów społecznościowych potrafi być bardzo przekoloryzowany i ciężko jest odróżnić prawdę od fikcji, co może prowadzić do zachwiania naszej samooceny, a tym samym pogorszenia zdrowia psychicznego. W takiej sytuacji warto rozmawiać i słuchać specjalistów. Dlatego, w odpowiedzi na potrzeby Polek, w ramach kampanii wKobiecejGłowie, której jesteśmy partnerem, zostaną zorganizowane darmowe warsztaty online dla kobiet na temat samooceny i poczucia własnej wartości. Jestem pewna, że będzie to niezwykle inspirujące spotkanie, na które zapraszam już 30 kwietnia. Cieszę się, że jako Gedeon Richter możemy dokładać swoją cegiełkę do szerzenia świadomości na temat zdrowia psychicznego kobiet. – Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych, Gedeon Richter Polska
Inicjator oraz partnerzy kampanii #wKobiecejGłowie podejmują szereg działań mających na celu skupienie uwagi na zdrowiu psychicznym kobiet oraz ich realne wsparcie. To właśnie dlatego, pod koniec kwietnia, zostanie zorganizowany pierwszy, darmowy warsztat dla kobiet poświęcony samoocenie i poczuciu własnej wartości. Podczas spotkania nie zabraknie praktycznych porad związanych z kształtowaniem stabilnego poczucia własnej wartości. Więcej szczegółów oraz informacje o zapisach należy szukać na Facebooku #wKobiecejGłowie.
[1]Badanie „Profilaktyka zdrowotna w czasach COVID-19 i wpływ mediów społecznościowych na samoocenę kobiet” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 2-3 marca 2021 przez agencję SW Research, n=805, metoda badawcza CAWI
[2]Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.
Więcej informacji:
Zuzanna Bieńko
email: [email protected]
https://naszawtymglowa.pl/kampania-spoleczna-w-kobiecej-glowie/
Instytut LB Medical powstał z myślą o potrzebach zdrowotnych Polaków. Instytut tworzą wybitni specjaliści w dziedzinie ochrony zdrowia oraz komunikacji zdrowotnej. Co robimy? Komunikujemy, edukujemy i walczymy o pacjentów. Podejmujemy zadania z zakresu zdrowia i higieny, a w szczególności zadania z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób. Budowanie świadomości problemów zdrowotnych oraz edukowanie na temat profilaktyki i rozwiązań terapeutycznych to nasz nadrzędny cel. Łączymy doświadczenie ekspertów medycznych, prawników, specjalistów od komunikacji z doświadczeniem pacjenta i ich rodzin, co daje nam możliwość angażowania się w sprawy ważne dla pacjentów, organizacji prozdrowotnych i instytucji naukowych oraz prawo do społecznej dyskusji o najważniejszych problemach zdrowotnych. Misją Instytutu jest polepszanie jakości życia pacjentów i wspieranie systemu ochrony zdrowia w Polsce poprzez prowadzenie innowacyjnych projektów społecznych i edukacyjnych opartych na badaniach naukowych evidence based. Naszym celem jest również budowanie relacji ze środowiskiem naukowym, eksperckim i pacjenckim. Konsolidacja tych środowisk jest jednym z filarów działalności Instytutu. To dzięki temu możliwy jest realny wpływ na poprawę kondycji ochrony zdrowia Polaków. Więcej informacji: https://www.facebook.com/InstytutLBMedical/
#wkobiecejGŁOWIE to kampania edukacyjno-społeczna, której misją jest zwrócenie uwagi na zdrowie kobiet, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na zaburzenia psychiczne. Głównym partnerem kampanii został Gedeon Richter, który regularnie wspiera kobiety zarówno w obszarze zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Celem kampanii jest poznanie oraz odpowiadanie na potrzeby kobiet, podarowanie im przestrzeni do rozmów, a także podjęcie wszelkich działań, które będą miały realny wpływ na poprawę ich samopoczucia. Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest instytut LB Medical. Partnerzy: Gedeon Richter, Instytut Badawczy SW Research, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii, Fundacja Gerlsy. Więcej informacji: https://naszawtymglowa.pl/kampania-spoleczna-w-kobiecej-glowie/
Gedeon Richter jest jednym z największych koncernów farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. Wachlarz produktów Gedeon Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.
Fundacja Gerlsy to oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.
Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii to specjalistyczna placówka, która od 2012 roku nieprzerwanie niesie pomoc osobom dorosłym, młodzieży oraz dzieciom zmagającymi się ze wszelkimi problemami i zaburzeniami natury psychicznej. Zespół ośrodka tworzą wyjątkowi eksperci – psycholodzy kliniczni, psychoterapeuci i lekarze psychiatrzy – posiadający niezbędną wiedzę oraz doświadczenie. Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii to miejsce idące z duchem czasu, otwarte na zmiany oraz najnowsze odkrycia neurobiologiczne, co pozwala na skuteczne diagnozowanie oraz leczenie przynoszące oczekiwane rezultaty.
Instytut badawczy SW Research jest agencją badawczą oferującą profesjonalne rozwiązania badawcze: realizację badań internetowych (CAWI), badań fokusowych on-line (FGI) oraz usługi analityczne.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Zdrowie #LIFESTYLE