BIZNES IT i technologie

Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach

Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach
Data publikacji: 2020-04-02, 16:00 Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach Kategoria: BIZNES Pandemia COVID-19 na całym świecie spowodowała, że praca

Data publikacji: 2020-04-02, 16:00
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach
Kategoria: BIZNES

Pandemia COVID-19 na całym świecie spowodowała, że praca zdalna przestała być jedynie dodatkowym udogodnieniem dla pracowników,stając się wymogiem i bazową formą pracy w wielu krajach. Choć stanowi ogromną zmianę, wyniki badania przeprowadzonego przez OnePoll na zlecenie Citrix Systems, Inc. pokazują, że większość badanych pracowników przystosowuje się do pracy w domu.

„Praca zdalna stanowi nowy sposób myślenia i działania. Początkowo może jednak sprawiać trudności z dostosowaniem się do niej zarówno wśród pracowników jak i pracodawców ”, – mówi Donna Kimmel, dyrektor ds. personalnych w Citrix. „Część firm stara się jednak działać, nawet w czasach kryzysu. A jak wynika z badania OnePoll, te z nich, które zapewniają swoim pracownikom odpowiednie narzędzia, mogą pomóc ludziom w adaptacji, polepszyć ich wydajność, a także wzmocnić pozycję firmy, gdy warunki ekonomiczne ulegną poprawie”.

Nowe realia, nowe wyzwania

Praca zdalna, jak mówi przedstawicielka Citrix to nowy model działania dla wielu pracowników. Mniej niż połowa z ponad 10 000 pracowników ankietowanych w sześciu krajach wskazała, że pracowali oni z domu, co najmniej jeden dzień w tygodniu jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19.

45 procent (Wielka Brytania)
42.6 procent (Niemcy)
26 procent (Francja)
22.1 procent (Włochy)
33 procent (USA)
34.4 procent (Australia)

Ci sami badani przyznają również, że praca zdalna wymagała od nich dostosowania się do nowych warunków. Wśród najważniejszych wyzwań, z którymi musieli się zmierzyć wymieniają:

Izolację od kolegów
Brak bezpośredniej interakcji z innymi ludźmi
Trudności w oddzieleniu życia zawodowego od osobistego

Utrzymanie efektywności

Istnieje wiele problemów z wydajnością, które pojawiają się w trakcie pracy. Jednak większość pracowników uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom mogą oni być odpowiednio zaangażowani w pracę i wydajni zarówno w domu, jak i w biurze. Ponad połowa respondentów we wszystkich badanych krajach stwierdziła, że w porównaniu do pracy w biurze ich efektywność w domu jest na takim samym poziomie lub wyższa:

A to już wiesz?  Pandemia koronawirusa sprzyja wynajmowaniu biur na godziny. Korzystają z nich zarówno freelancerzy, jak i duże korporacje

62.9 procent (Francja)
74.20 procent (Niemcy)
78.9 procent (Włochy)
62.70 procent (Wielka Brytania)
69 procent (USA)
69.6 procent (Australia)

Praca w nowych warunkach i spojrzenie w przyszłość

Można dysponować najlepszą technologią, jednak jeśli nie zapewni się pracownikom narzędzi i zasobów, które pomogą im dostosować się do nowych realów, nie będą oni mogli efektywnie z niej korzystać. Obejmuje to między innymi dzielenie się wskazówkami na temat domowego biura czy opracowania elastycznego harmonogramu pracy, dopasowanego do obowiązków domowych i rodzinnych. Ankietowani w badaniu OnePoll pracownicy podkreślali znaczenie następujących elementów w dostosowaniu się do nowego modelu pracy:

Dedykowane, fizyczne miejsce pracy.
Stworzone przez odpowiednie rozwiązania, cyfrowe środowisko pracy, które poprzez proste  pojedyncze logowanie, umożliwia łatwy dostęp do wszystkich systemów i aplikacji, potrzebnych do wykonywania codziennych zadań.
Możliwość nawiązywania kontaktów i współpracy z kolegami na bardziej osobistych zasadach poprzez takie rozwiązania jak wirtualne spotkania czy rozmowy wideo.
Ścisła współpraca z przełożonymi, w tym regularne wskazówki, wytyczne i opinie zwrotne.

Pandemia COVID-19 w istocie spowodowała wymuszony eksperyment. Organizacje, które do tej pory nie traktowały pracy zdalnej jako kluczowej technologii w swoich przedsiębiorstwach , stanęły twarzą w twarz z sytuacją, która takich rozwiązań wymaga. Mimo iż, może to nie być ich wybór, zdecydowana większość respondentów badania OnePoll uważa, że praca zdalna będzie filarem tego, jak będziemy pracować w przyszłości. Na pytanie, czy uważają, że praca w domu będzie bardziej powszechna po kryzysie, około dwie trzecie pracowników ankietowanych odpowiedziało twierdząco.

Świat się zmienił, a praca zdalna może być w nim nową normą. Firmy, którym uda się zaadaptować do tych zmian dając pracownikom odpowiednie narzędzia do pracy i budując wokół nich odpowiednią kulturę organizacyjną mają większe szanse poradzić sobie w trudnych czasach kryzysu i przygotować się do rozwoju, gdy sytuacja ulegnie poprawie. Citrix zapewnia pełną gamę cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy zaprojektowanych tak, by pomóc firmom zwiększyć ciągłość działania, nawet w najtrudniejszych czasach. 

A to już wiesz?  Polskie firmy rozwijają eksport maseczek ochronnych. Walczą o rynek z niskiej jakości produktami sprowadzanymi z Chin

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach BIZNES, - IT i technologie

Hashtagi: #BIZNES #

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy