18.11.2011
Komunikat prasowy Poznań ośrodkiem debaty o e-rozwiązaniach dla Polski i Europy 18.11.2011 12:16 Miasto Poznań Miasto Poznań ? listopadowy gospodarz głównych wydarzeń polskiej prezydencji w Radzie UE ? gości około 900 delegatów, w tym przedstawicieli administracji centralnej, regionalnej oraz lokalnej, biznesu, społeczeństwa obywatelskiego i ekspertów na 6. Europejskiej Konferencji Ministerialnej i wystawie nt. e-administracji: „Borderless eGovernment Services for Europeans”. Uczestnicy dwudniowego spotkania debatują o skutecznych rozwiązaniach dla potrzeb publicznej e-administracji na szczeblu lokalnym, regionalnym i ponadgranicznym. O wykorzystaniu nowoczesnych technologii w poznańskiej administracji mówi Wojciech Pelc z Oddziału Serwisów Informacyjnych Urzędu Miasta Poznania. Czym jest egov2011PL dla przyszłości Poznania, Polski i UE? Konferencja ministerialna i towarzysząca jej wystawa poświęcona e-administracji, odbywające się w Poznaniu, to wydarzenia ważne i prestiżowe ? zarówno dla naszego miasta, które może gościć ważne osobistości, jak i dla naszego kraju i całej Unii. W zakresie usług typu „e-government” mamy jeszcze wiele do zrobienia. Mam nadzieję, że przeprowadzone debaty i podjęte w ich konsekwencji działania będą kolejnym krokiem na drodze do czynienia naszej administracji bardziej elastyczną i przyjazną dla obywateli, przy jednoczesnym obniżaniu jej kosztów i wspieraniu rozwoju gospodarczego całej Unii. Poznań od lat wyznacza standardy w zakresie internetowych ułatwień dla mieszkańców i angażuje się w ich promocję. Wybór lokalizacji konferencji nie jest zatem przypadkowy. Podkreśla rangę i znaczenie naszego miasta jako lidera tych działań. Pokazuje też edukacyjną rolę wymiany doświadczeń i osiągnięć przedstawicieli administracji publicznej i organizacji różnych szczebli. Uczestnicy konferencji nie tylko debatują, ale przede wszystkim czerpią wiedzę od najlepszych, dążąc do dorównania ich osiągnięciom. Zgodnie z wytycznymi UE do 2015 roku usługi typu „e-government” powinny być dostępne dla co drugiego Europejczyka i wykorzystywane w 80% firm. Celem jest usprawnienie prowadzenia biznesu i ułatwienie dla obywateli korzystających z urzędów. Jakie są dokonania Poznania na tym polu? Poznań odgrywa wiodącą rolę we wdrażaniu nowoczesnych technologii usprawniających obsługę obywateli przez Internet. Potwierdzają to liczne wyróżnienia, jak choćby: Lider Informatyki 2004, dwukrotny tytuł ?Złota @ – Samorządowy Lider Elektronicznej Administracji? (2005, 2010), wyróżnienia Euro Crest Awa@rd the best website (2006, 2011), ?Webstar internautów 2006? za najlepszą stronę internetową w kategorii Administracja Publiczna i wiele innych. Obrazują to natomiast konkretne, wdrożone w życie innowacyjne projekty, wielokrotnie naśladowane przez inne miasta. Innym, niezwykle ważnym czynnikiem jest rozbudowana sieć szerokopasmowa w naszym mieście, łącząca ośrodki naukowe, akademickie, instytucje administracji publicznej, jak również szkoły i firmy. Warto dodać, że to nasze miasto jest wiodącym krajowym ośrodkiem tzw. Internetu optycznego obsługującego polską naukę i liderem badań nad Internetem nowej generacji ? pod koniec października odbyła się w Poznaniu, również w ramach polskiej prezydencji, specjalistyczna konferencja nt. Internetu przyszłości, gromadząca wybitnych specjalistów z całej Europy. Po czym dziś możemy poznać e-Poznań? Jesteśmy prekursorem systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej w Polsce. Rozwiązanie zostało uruchomione w 2003 roku, a do momentu uruchomienia ?jednego okienka? aż 20% osób zakładających działalność gospodarczą w Poznaniu robiło to przez Internet! Jako pierwsi w kraju umożliwiliśmy naszym mieszkańcom zapisywanie przez Internet dzieci do szkół. Dzisiaj system obejmuje żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne zarządzane przez miasto. Za pomocą sieci poznaniacy mogą również wyszukać miejsca pochówku swoich bliskich czy znajomych na 10 nekropoliach. Wdrożyliśmy szereg e-formularzy ułatwiających załatwienie spraw urzędowych, umożliwiamy ustalenie przez Internet terminu wizyty w urzędzie w konkretnej sprawie. Wiele spraw i formalności potwierdzamy wysyłając automatycznie bezpłatne komunikaty SMS do naszych klientów. Niedawno, również jako pierwsi w kraju, udostępniliśmy API naszego portalu miejskiego ? to otwarcie umożliwia ponowne wykorzystanie informacji (tzw. re-use) przez podmioty zewnętrzne i budowanie na ich podstawie nowych usług dla mieszkańców. Pierwsze z nich zrealizowane w tym modelu są już dostępne w sieci! Od wielu lat posiedzenia Rady Miasta są transmitowane on-line w technologii strumieniowej. Nagrania archiwizujemy w wersji audio, można je znaleźć za pośrednictwem specjalnej wyszukiwarki. Dzięki powiązaniu tych zasobów z treściami Biuletynu Informacji Publicznej mieszkańcy mogą nie tylko wysłuchać dowolnych wystąpień radnych, ale również zapoznać się z treścią dokumentów omawianych podczas debaty i zapoznać się z wynikami głosowań. Jakiego kalibru zmiany jakościowej usług administracyjnych możemy się spodziewać najbliższym czasie? Dzięki wdrożeniu e-usług znacząco wzrosła jakość i szybkość obsługi mieszkańców. Planujemy wdrożenie kolejnych rozwiązań usprawniających procedury urzędowe. Dużym wyzwaniem będzie przygotowanie i wdrożenie tzw. ?portalu mieszkańca?, umożliwiającego każdemu poznaniakowi m.in. uzyskanie informacji nt. danych gromadzonych o nim przez administrację samorządową. Wielkie znaczenie przywiązujemy do dalszego rozwoju usług informacyjnych opartych o cyfrowy plan miasta. Mieszkańcy powinni również w niedługim czasie zauważyć zmiany w Biuletynie Informacji Publicznej ? wprowadzone zostaną dodatkowe ułatwienia w organizacji i przeszukiwaniu ogromnych zasobów treści udostępnianych tą drogą obywatelom. Planujemy również dalszy rozwój technologii mobilnych ? już dziś stosujemy masowo tzw. fotokody, publikujemy multimedialne przewodniki dla urządzeń typu smartphone, czy specjalną, ?odchudzoną? wersję portalu miejskiego dla użytkowników telefonów komórkowych.Co zmiany w ramach e-government zmienią w kontekście starzejącego się społeczeństwa i osób niepełnosprawnych? Od kilku lat na oficjalnym portalu miasto publikuje treści zgodnie z międzynarodowymi standardami dostępności. Dotyczy to zarówno technologii, jak i organizacji treści. Dzięki temu z zasobów portalu i Biuletynu Informacji Publicznej mogą korzystać użytkownicy wszelkich rodzajów przeglądarek internetowych, jak również niewidomi, osoby słabowidzące, czy głusi. Dzięki budowie sieci 35 Publicznych Punktów Dostępu do Internetu, uruchomionych m.in. w Klubach Seniora, liczba osób starszych korzystających z Internetu systematycznie rośnie. Osobnym wyzwaniem pozostaje przygotowanie treści adresowanych dla tych grup odbiorców. Kilka miesięcy temu uruchomiliśmy specjalny serwis tematyczny ?Zdrowie?, a do końca roku zaprezentujemy użytkownikom portal przygotowany z myślą o niepełnosprawnych.Jakie znaczenie ma e-administracja w kontekście państwowych, biznesowych relacji ponadgranicznych? Celem, jaki zakłada UE, jest budowa transgranicznych usług administracyjnych wspierających działalność gospodarczą i aktywność obywateli Unii na rzecz zwiększenia konkurencyjności tego obszaru w kontekście globalnych wyzwań. Aby to osiągnąć konieczne jest jednak ujednolicenie podstaw prawno-administracyjnych obowiązujących w poszczególnych państwach. Dopiero wówczas będziemy mogli mówić o e-administracji i e-biznesie w kategoriach ponadgranicznych. Jeśli to nastąpi, a większość wewnętrznych barier zostanie zlikwidowana, będziemy mogli prowadzić biznes i załatwiać swoje sprawy urzędowe z każdego miejsca w Europie, niezależnie od lokalizacji. Innym niezwykle ważnym wyzwaniem stojącym przed administracją publiczną jest pełna otwartość zasobów informacyjnych ? debata nad zasadami i sposobami udostępniania i ponownego wykorzystania danych pochodzących z zasobów publicznych jest niezwykle interesująca.