Wiadomości branżowe

Lżejsze tornistry w Nieszawie dzięki wsparciu Fundacji Rosa

31.08.2011 Komunikat prasowy Lżejsze tornistry w Nieszawie dzięki wsparciu Fundacji Rosa 31.08.2011 12:19 Fundacja Rosa W nowy rok szkolny z lżejszymi tornistrami wejdą uczniowie Szkoły

31.08.2011

Komunikat prasowy Lżejsze tornistry w Nieszawie dzięki wsparciu Fundacji Rosa 31.08.2011 12:19 Fundacja Rosa W nowy rok szkolny z lżejszymi tornistrami wejdą uczniowie Szkoły Podstawowej w Nieszawie w województwie kujawsko-pomorskim. Projekt, polegający na wyposażaniu szkół w szafki na książki i przybory szkolne, sfinansowała Fundacja Rosa. Według norm rekomendowanych przez Światową Organizację Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny w Polsce, ciężar umieszczany na plecach dziecka nie powinien przekraczać 10 procent wagi jego ciała. Jak pokazują badania przeprowadzone w 2009 roku przez Państwową Inspekcję Sanitarną, 44 procent uczniów miejskich i 38 procent uczniów na wsiach zmaga się z nadmiernym obciążeniem. Nierzadko zdarza się, że tornistry najmłodszych osiągają wagę nawet 8 kilogramów. – Pomimo regulacji prawnych szkoły, z powodu braku środków, nie są w stanie zapewnić dzieciom miejsc do przechowywania rzeczy. Stąd pomysł na akcję ?Lekki tornister? ? mówi Bohdan Pecuszok, prezes Fundacji Rosa ? Problem dotyczy szczególnie placówek w małych miejscowościach. Jako organizacja pożytku publicznego wspieramy działania mające na celu wyrównywanie szans dzieci z biednych, niewielkich miejscowości i dawanie im możliwości rozwoju i kształcenia na poziomie zbliżonym do dzieci z dużych miast. Zbyt duży ciężar zaburza prawidłowy rozwój dziecka, powoduje nie tylko skrzywienia kręgosłupa, ale również prowadzi do pojawienia się schorzeń ortopedycznych. Wspierając potrzeby najmłodszych, Fundacja Rosa rozpoczęła program ?Lekki tornister?. Polega on na wyposażaniu niedofinansowanych szkół w szafki, w których dzieci będą mogły zostawiać najcięższe podręczniki i przybory szkolne. Pozwoli to odciążyć ich tornistry, a co za tym idzie, uniknąć poważnych wad postawy. Pierwszą placówką biorącą udział w programie jest Szkoła Podstawowa w Nieszawie. Fundacja sfinansowała zakup szafek w jednej z klas. W październiku rozpoczną się prace nad wyposażeniem kolejnej sali. – Od dawna planowaliśmy zakup szafek dla uczniów. Niestety, jak to często bywa, brakuje funduszy ? mówi Magdalena Zwolińska przedstawicielka rady rodziców. Wnioskowaliśmy o zakup mebli w jednej z klas. Ku naszej radości okazało się, że Fundacja Rosa dodatkowo zakupi wyposażenie drugiej sali. Jesteśmy bardzo wdzięczni fundacji za okazaną pomoc. Do programu dołączyła niedawno Szkoła Podstawowa z pobliskiej Kąkowej Woli. – Projekt w Nieszawie traktowaliśmy jako akcję pilotażową, która pozwoliła nam doprecyzować szczegóły ?Lekkiego tornistra?. W najbliższym czasie planujemy szersze działania mające na celu dotarcie do szkół najbardziej potrzebujących – zapowiada prezes Pecuszok. Od 2009 roku obowiązuje przepis nakazujący szkołom zorganizowanie miejsc, w których uczniowie mogą pozostawić przynajmniej część podręczników oraz przyborów szkolnych. Niestety, jak pokazuje codzienna praktyka, przepis ten to jedynie teoria. O fundacji Rosa Fundacja istnieje od 2004 roku. Od początku działalności posiada status organizacji pożytku publicznego, co umożliwia jej ubieganie się o dofinansowanie z jednego procenta podatku od dochodów osobistych. Zgodnie z przyjętym statutem priorytetami Fundacji Rosa są: poprawianie warunków edukacji w szkołach oraz zwiększenie komfortu pobytu chorych dzieci w polskich szpitalach. Organizacja realizuje te cele, organizując programy ?Twoja szkoła?, ?Lekki tornister? oraz ?Pokój uśmiechu?, wspierając jednocześnie liczne projekty terapeutyczne. ?Twoja szkoła? jest flagowym programem, rozwijanym z powodzeniem od początku istnienia Fundacji Rosa. Szkoła biorąca udział w akcji otrzymuje indywidualny identyfikator, dzięki któremu każdy, wpisując go w zeznaniu podatkowym, może przeznaczyć część podatku dochodowego właśnie na tę konkretną placówkę. Dzięki wsparciu z jednego procenta podatku oraz dotacjom organizacja wsparła do tej pory ponad 1800 szkół. Zebrane w ramach projektu fundusze przeznaczane są na m.in. na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania wspierającego edukację, książek, multimedialnych tablic i innych pomocy dydaktycznych. W grudniu 2010 roku Fundacja Rosa zainaugurowała projekt ?Lekki tornister?, polegający na wyposażaniu ubogich szkół w szafki, w których dzieci będą mogły przechowywać najcięższe podręczniki i przybory szkolne. Jako pierwsza udział w akcji wzięła Szkoła Podstawowa w Nieszawie. Fundacja sfinansowała zakup szafek dla dzieci w jednej z klas. W listopadzie br. zakończą się prace nad wyposażeniem kolejnej sali. Projekt realizowany jest również w Szkole Podstawowej w pobliskiej Kąkowej Woli. Fundacja Rosa nie skupia się wyłącznie na wspieraniu potrzeb związanych z edukacją najmłodszych. Rozwijany od roku program ?Pokój Uśmiechu? pomaga dzieciom przetrwać trudne chwile pobytu w szpitalu. Celem projektu jest stworzenie przyjaznych miejsc (poczekalni i pomieszczeń do zabaw) na dziecięcych oddziałach szpitalnych, w których najmłodsi chorzy mogliby poprzez grę i zabawę zapomnieć o chorobie. Pokoje Uśmiechu działają już na oddziale pediatrycznym, intensywnej terapii noworodków i dzieci oraz psychiatrycznym Szpitala im. Gromkowskiego we Wrocławiu. Pokój dla rodziców przygotowano na oddziale anestezjologii i intensywnej terapii noworodków i dzieci w tej samej placówce, natomiast pokój terapeutyczny – na oddziale psychiatrii dziecięcej w Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Chorób Dziecięcych im. Korczaka we Wrocławiu. W lipcu br. zakończono prace nad pokojem na oddziale pediatrycznym Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy. Dodatkowo w tej samej placówce powstaną jeszcze dwa tego typu pomieszczenia. Prace nad Pokojami uśmiechu wciąż trwają w Bolesławcu. Do końca 2011 roku w planach Fundacji Rosa znajduje się oddanie do użytku w sumie nawet 9 Pokoi Uśmiechu. Dodatkowo Fundacja Rosa finansuje trzy projekty terapeutyczne. Pierwszy z nich to wsparcie finansowe terapii dla dzieci z diagnozą niedokształcenia mowy pochodzenia korowego. Drugi z projektów jest nowoczesną formą terapii dla dzieci z wykorzystaniem delfinów (delfinoterapia). Natomiast celem trzeciego z programów jest kompletne urządzenie pomieszczeń terapeutycznych dla dzieci (m.in. do stymulacji sensorycznej czy też Sal Doświadczania Świata). Pokoje urządzane są w szkołach integracyjnych i innych placówkach oświatowych.

A to już wiesz?  Na przekór grypie ? świadomi zagrożeń sięgajmy po szczepionki

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy