12.11.2011
Komunikat prasowy Leki przed zawałem w nowym wydaniu Bloomberg Businessweek Polska 12.11.2011 20:00 Platforma Mediowa Point Group SA Jest połowa listopada. Do wejścia w życie nowych przepisów refundacyjnych zostało zaledwie sześć tygodni. Tymczasem nic nie jest gotowe do ich wprowadzenia. Późne działania Ministerstwa Zdrowia, które odpowiada za przygotowanie całej operacji, mogą doprowadzić do kompletnego chaosu. W najnowszym numerze ?Bloomberg Businessweek Polska? ? leki przed zawałem. Ponadto w nowym numerze ?Bloomberg Businessweek Polska? Zbigniew Jagiełło wchodzi do gry o polskie banki, prof. Jan Winiecki krytykuje państwo opiekuńcze, a Silvio Berlusconi żegna się z fotelem premiera Włoch. Poza tym Poczta Polska w przededniu uwolnienia rynku, Roman Karkosik na drodze do imperium oraz nowy sklep z zabawkami. Temat z okładki ?Bloomberg Businessweek Polska? to ?Leki przed zawałem?. Na sześć tygodni przed wejściem w życie rewolucyjnych zmian w refundacji leków aptekarze biją na alarm i rysują czarny scenariusz: 1 stycznia 2012 roku dostajesz gorączki i trafiasz do lekarza, który przepisuje lek refundowany przez państwo. Idziesz do apteki. I tu problem: apteka nie sprzeda leku z dopłatą, bo Narodowy Fundusz Zdrowia nie zdążył podpisać z nią umowy. Masz więc do wyboru: szukać innej, gdzie dostaniesz lek z refundacją albo kupić go za 100 proc. ceny. Uchwalona w maju ustawa wprowadza od 1 stycznia rewolucyjne zmiany w refundacji na wartym 22 mld zł rocznie rynku leków. Ale przygotowania do wejścia w życie zmian są w lesie. Nie ma ani nowej listy refundacyjnej, ani cen leków, ani umów z aptekami, ani nawet rozporządzeń wykonawczych ministra zdrowia. Czy jest szansa, że wszystko będzie gotowe na czas, czy czeka nas lekowy zawał? O tym w ?Bloomberg Businessweek Polska?. ?Banki, o których mówi się, że są wystawione na sprzedaż, wymagają obecności aktywnych inwestorów strategicznych? ? pisze w ?Bloomberg Businessweek Polska? prezes PKO Banku Polskiego Zbigniew Jagiełło, który włącza się do dyskusji o konsolidacji i repolonizacji banków. PKO BP chce uczestniczyć w procesie konsolidacji sektora, ale na bardzo konkretnych warunkach. O tym, jakie czynniki ryzyka czekają nabywców polskich banków i dlaczego PKO BP jest naturalnie predestynowany do roli lidera konsolidacji rodzimej bankowości ? w najnowszym wydaniu ?Bloomberg Businessweek Polska?. Z kolei w Przepytance Szymanka wybitny ekonomista, prof. Jan Winiecki, diagnozuje bieżące problemy europejskiej gospodarki. „Oburzeni są odurzeni socjalem, który spadał jak manna z nieba, ale przestał” ? ocenia. Jego zdaniem, fundamentalne obowiązki państwa wobec obywateli to 12?16 proc. PKB, reszta to zbytek. A to, co obserwujemy teraz w Zachodniej Europie ? bo Grecja jest tylko przyczynkiem do nieporównanie większego problemu ? rozpoczęło się już w latach 60. ubiegłego wieku. Z dekady na dekadę kraje Unii powiększały wydatki socjalne. „Gdyby nie ten garb socjalu w całej Europie Zachodniej, a właściwie i poza nią, problem Grecji byłby marginalny” ? twierdzi Winiecki. I ma dużo racji. Bo europejski problem leży nie tylko w Grecji. Nie ma żadnego sanitarnego kordonu wokół Hellady ? choruje cała Europa. Po premierze Grecji ze stanowiskiem żegna się szef włoskiego rządu, Silvio Berlusconi, którego nie zatopiły ani skandale finansowe, ani skandale obyczajowe. Bezradny okazał się wobec kryzysu. Sygnały upadku nadchodziły od miesięcy. Pół roku temu w ogólnokrajowym referendum Włosi nie zgodzili się na prywatyzację usług publicznych (m.in. wodociągów i transportu), podniesienie taryf za dostawę wody, powrót do produkcji energii nuklearnej. Na wszystkie oszczędnościowe propozycje rządu odpowiedzieli twardo: ?nie?. Dzisiaj zaczynają za to płacić. Co się dzieje w Europie ? o tym w ?Bloomberg Businessweek Polska?. Polacy też są niechętni prywatyzacji niektórych usług, ale w tym przypadku chyba wszyscy są ?za?. W ?Bloomberg Businessweek Polska? ? ?Panienka z okienka nie wymięka?, czyli co czeka Pocztę Polską. Ponad 90 tys. pracowników, około 8 tys. placówek, 2 mld przyjętych przesyłek w 2010 roku, znikoma konkurencja i setki tysięcy poirytowanych klientów. Takich przedsiębiorstw, a właściwie takich biznesowych fenomenów jak Poczta Polska, jest na świecie niewiele. Dla Polaków narzekanie na usługi pocztowe stało się sportem narodowym, lecz państwowy monopolista zapracował na swoją straszną opinię. Za dwa lata czeka nas liberalizacja rynku usług pocztowych, czyli faktyczny koniec pocztowego monopolu. Ale czy prywatny zawsze znaczy lepszy? Poczta po polsku i nie tylko ? najnowszym wydaniu ?Bloomberg Businessweek Polska?. Biznes po polsku to recepta na rozwój imperium Romana Karkosika. Zaczynał skromnie. Dziś chce być jednym z największych na świecie dostawców części do produkcji samochodów. Od końca 2010 roku należąca do niego Grupa Boryszew prowadzi polowanie na zagraniczne firmy z branży motoryzacyjnej z zamiarem stworzenia jednego ze 100 największych dostawców części samochodowych na świecie, którego przychody mają przekraczać miliard euro. Ale na tym apetyt biznesmena się nie kończy. Chciałby też zarabiać na wydobyciu gazu łupkowego. Jeżeli mu się powiedzie, Grupa Boryszew twardo stanie na czterech nogach. Śmiały plan, ale czy realny? Jak Karkosik buduje swój biznes ? w ?Bloomberg Businessweek Polska?. ?Bloomberg Businessweek Polska? zapowiada też wielkie otwarcie. 26 listopada, tuż przed Mikołajkami, swoje podwoje otworzy pierwszy w Polsce sklep amerykańskiej sieci Toys?R?Us. Na powierzchni 1,8 tys. mkw. znajdą się zabawki i inne artykuły dla niemowląt i maluchów, towary takich światowych potentatów jak Hasbro, Lego czy Mattel, ale także artykuły wyprodukowane specjalnie dla amerykańskiej sieci. Analitycy mają dobre wieści dla klientów. Pojawienie się nowej marki może grozić wyczerpującą wojną cenową. Nowy numer ?Bloomberg Businessweek Polska? trafi do sprzedaży w poniedziałek, 14 listopada. Cena ?BBWP? wynosi 8 zł. Na stronie www.rejestracja.bbwp.pl do końca roku można bezpłatnie zamawiać spersonalizowane wydanie magazynu. E-wydanie ?Bloomberg Businessweek Polska? jest dostępne pod adesem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. ?Bloomberg Businessweek Polska? to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy ?Bloomberg Businessweek?. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu ?Businessweek? przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym ?Bloomberg Businessweek Polska? jest Michał Kobosko. ?Bloomberg Businessweek Polska? ma swoje profile w serwisach społecznościowych Facebook i LinkedIn.