Informacja prasowa Warszawa, 01.12.2021 roku
Koniec epidemii AIDS do 2030?
1 grudnia, w światowy dzień AIDS, startuje wspólna akcja Durex i Fundacji Edukacji Społecznej. Durex od zawsze wspiera działania na rzecz bezpiecznego seksu, ponieważ prezerwatywy są jedynym środkiem antykoncepcyjnym, który pomaga chronić przed zakażeniem. Dlatego w tym roku na rzecz FES Durex przekaże darowiznę prezerwatyw o łącznej wartości 90 000 zł. Dodatkowo kupując prezerwatywy marki Durex w dniach 1-15 grudnia w sieci Rossmann, każdy może wesprzeć cele światowego dnia AIDS. Część zysku ze sprzedaży zostanie przekazane na rzecz FES. Środki wykorzystane zostaną na testowanie HIV i wsparcie osób żyjących z wirusem.
Codziennie w naszym kraju średnio 4 osoby dowiadują się o zakażeniu HIV, który będzie z nimi przez całe życie. Według danych z lat 2016-2019 rok do roku następuje przyrost zapadalności w niemal każdej grupie wiekowej niezależnie od płci oraz drogi transmisji. Zdecydowana większość Polaków uważa, że temat HIV ich nie dotyczy. Ale czy na pewno?
Do chwili obecnej pomimo znacznych postępów w leczeniu choroby nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie HIV z organizmu. Ze względu na skalę zakażeń, następstwa kliniczne, brak szczepień, tempo rozprzestrzeniania się wirusa oraz koncentrację zakażeń w ubogich regionach świata, oraz w trudno dostępnych populacjach epidemia HIV jest jednym z priorytetowych zagadnień zdrowia publicznego, w skali światowej. Wczesne wykrycie zakażenia HIV to jeden z priorytetów zakończenia epidemii AIDS do 2030 roku.
Według raportów Ministerstwa Zdrowia wskaźnik testowania na HIV między 2016 a 2019 rokiem w Polsce spadł z 3 do 1 na 100 000 mieszkańców, co daje 1% populacji badanej w kierunku HIV. Niespełna 10% dorosłych wykonało w swoim życiu choć raz test na HIV. Eksperci są zdania, że w Polsce nawet co druga zakażona wirusem osoba żyje w nieświadomości i nieświadomie zakaża jednocześnie innych. Szczególnie, że bezobjawowy okres HIV może trwać nawet do 10 lat.
Niepokoi, że w 2020 roku znacznie mniej osób wykonało test w kierunku HIV. W czasie lockdownu zostały zamknięte punkty konsultacyjno-diagnostyczne, w których są wykonywane anonimowe testy w kierunku HIV, co z pewnością wpłynęło na liczbę nowo wykrytych przypadków. Innym czynnikiem, który uniemożliwia wczesne wykrycie wirusa jest strach — wiele osób boi się wykonać test, ponieważ są przekonani, że dodatni wynik zrujnuje im życie — mówi dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, Prezes Zarządu Fundacji Edukacji Społecznej — Jednak brak świadomości o chorobie nie oznacza, że jej nie ma. Wczesne wykrycie HIV i podjęcie leczenia pozwoli choremu żyć długo i bez zdrowotnych komplikacji — dodaje.
W ostatnich latach szczyt zakażeń wśród mężczyzn przypada na grupy wiekowe między 25 a 29 rokiem życia, wśród kobiet zaś między 30 a 44 rokiem życia. Osoby w tym przedziale wiekowym, które podejmują ryzykowne zachowania seksualne, szczególnie powinny sprawdzić, czy problem HIV rzeczywiście ich nie dotyczy.
Zwłaszcza że badania w kierunku zakażenia HIV są anonimowe, bezpłatne, szybkie i łatwo dostępne. Wykonać je można w jednym z 29 Punktów Konsultacyjno-Diagnostycznych (PKD) lub we własnym domu. Wystarczy wejść na stronę http://www.projekttest.pl zadzwonić pod podany tam bezpłatny numer i zamówić test. O testowaniu często myśli się w sytuacjach krytycznych. Jednak warto przeprowadzić badanie także wówczas, gdy miało się kontakt seksualny z osobą, która nie wykonała nigdy testu. Tylko tak można upewnić się, że wszystko jest w porządku.
Choć od wykrycia HIV mija właśnie 40 lat, wciąż nie znaleziono skutecznego lekarstwa, które może całkowicie wyleczyć osobę z HIV. Dlatego też w tym przypadku profilaktyka jest kluczowa. Nie tylko diagnostyka, ale przede wszystkim bezpieczny seks to recepta na zdrowie. Prezerwatywy są jedynym środkiem antykoncepcyjnym, który pomaga chronić przed zakażeniem.
Dlatego też Durex od lat wspiera bezpieczny seks, a także akcje społeczne, które mają na celu edukację i zwiększenie świadomości na temat HIV i AIDS, a także propagowanie diagnostyki. Naturalnym partnerem dla tych działań jest Fundacja Edukacji Społecznej.
FES od 19 lat działa na rzecz pogłębiania w społeczeństwie wiedzy na temat problemów społecznych i zdrowia publicznego. Organizacja zajmuje się profilaktyką HIV, oferując bezpłatne oraz powszechnie dostępne testowanie, a także wsparcie psychologiczne, prawne i socjalne dla osób żyjących z HIV. W tym roku na rzecz FES Durex przekaże darowiznę prezerwatyw o łącznej wartości 90 000 zł.
Jednak to nie wielkie firmy i organizacje mogą powstrzymać epidemię AIDS. To czy wirus będzie rozprzestrzeniał się dalej, zależy od indywidualnych decyzji każdego z nas. Nie tylko tych intymnych, ale również zakupowych. Kupując prezerwatywy Durex, w dniach 1-15 grudnia w sieci Rossmann, zabezpieczysz swoją przyszłość oraz wesprzesz cele światowego dnia AIDS. Środki ze sprzedaży prezerwatyw pomogą w dalszym testowaniu, edukacji i zatrzymaniu wirusa.
Więcej informacji o FES oraz zamówienie testu do domu: projekttest.pl
Źródło danych: Sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i zwalczania AIDS w 2020 roku, opracowane przez Krajowe Centrum do Spraw AIDS.
O marce DUREX®
DUREX® jest liderem w kategorii marek działających na rzecz zdrowia seksualnego na świecie. W swoim portfolio posiada prezerwatywy, żele intymne oraz gadżety do masażu osobistego. Od pozyskiwania materiałów do produkcji aż do edukacji seksualnej DUREX® stara się postępować właściwie, w odpowiedzialny sposób, który przynosi korzyść lokalnym społecznościom. Każda z prezerwatyw DUREX® jest w 100% testowana elektronicznie, a wszystkie serie przechodzą 5 testów jakości.
DUREX® to ponad 90 lat badań, rozwoju i doświadczeń. Misją marki jest promowanie miłości poprzez bezpieczny seks. Wszystkie działania prowadzone są w partnerstwie z ludźmi, dla których seks nie ma tajemnic. To
pracownicy służby zdrowia, naukowcy i wykładowcy, a ich celem jest to, aby seks był po prostu czymś przyjemnym. DUREX® wierzy w seks, który jest otwarty, autentyczny, dostarcza przyjemności i wprowadza w nasze życie nieco bałaganu. Wierzy, że przyjemny i bezpieczny seks powinien być dostępny dla każdego. Właśnie dlatego DUREX® nigdy nie przestanie wprowadzać na rynek innowacyjnych produktów, wznoszących doznania seksualne na wyższy poziom oraz wspierających budowanie bliskości i osiąganie wspólnej satysfakcji. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.Durex.pl
O firmie Reckitt
Reckitt istnieje po to, aby chronić, leczyć i pielęgnować. Firma nieustannie dąży do czystszego i zdrowszego świata, wierząc, że dostęp do najwyższej jakości higieny, dobrego samopoczucia oraz żywienia to prawo, a nie przywilej.
Reckitt jest firmą stojącą za jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i zaufanych marek konsumenckich na świecie w dziedzinie higieny, zdrowia i żywienia. Wśród nich są m.in: ENFAMIL, NUTRAMIGEN, NUROFEN, STREPSILS, GAVISCON, MUCINEX, DUREX, CLEARASIL, LYSOL, DETTOL, VEET, HARPIC, CILLIT BANG, MORTEIN, FINISH, VANISH, CALGON, WOOLITE, AIR WICK oraz wiele innych. Higiena, zdrowie i odżywianie mają znaczenie dla nas wszystkich.
Każdego dnia na całym świecie kupowanych jest ponad 20 milionów produktów Reckitt. Firma zawsze na pierwszym miejscu stawia konsumentów – ludzi. Codziennie szuka nowych możliwości, dąży do doskonałości we wszystkim, co robi i buduje wspólny sukces ze wszystkimi swoimi partnerami. Zawsze starając się postępować właściwie.
Reckitt to zróżnicowany, globalny zespół składający się z ponad 43 000 pracowników. Firma wykorzystuje wspólną energię, by działać na rzecz zdrowszej planety i bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. Reckitt to część czegoś większego, dzięki czemu możliwa jest zmiana na lepsze.
Dowiedz się więcej na Reckitt.com