Wiadomości branżowe

Jak ?Kabecjanie dają radę? w szkołach

11.04.2011 Komunikat prasowy Jak ?Kabecjanie dają radę? w szkołach 11.04.2011 12:16 Kredyt Bank 20 tysięcy uczniów ze 117 szkół podstawowych z województw dolnośląskiego, łódzkiego i

11.04.2011

Komunikat prasowy Jak ?Kabecjanie dają radę? w szkołach 11.04.2011 12:16 Kredyt Bank 20 tysięcy uczniów ze 117 szkół podstawowych z województw dolnośląskiego, łódzkiego i śląskiego uczestniczy w projekcie edukacyjnym ?Kabecjanie dają radę? realizowanym przez Kredyt Bank, WARTĘ, Stowarzyszenie Laboratorium Troski i PCK. Program jest odpowiedzią na wysokie statystyki wypadków i niezamierzonych urazów wśród dzieci. Co roku w polskich szkołach dochodzi średnio do kilkudziesięciu tysięcy wypadków. Do większości urazów dochodzi na salach gimnastycznych i korytarzach, schodach i boiskach szkolnych, placach zabaw. Według MEN (SIO IX 2010), w roku szkolnym 2009/2010 w szkołach podstawowych zanotowano 31 846 wypadków, w tym 18 śmiertelnych. Wg Policji, w 2010 r. w 4 239 wypadkach na polskich drogach zginęło 112 dzieci, a 4586 zostało rannych. W grupie dzieci 7-14 lat ? 78 zabitych, 3340 rannych. Główną przyczyną wypadków było nagłe wtargnięcie na jezdnię. W tegorocznej I edycji projektu ?Kabecjanie dają radę? biorą udział szkoły podstawowe z 3 wybranych województw. W szkołach na Dolnym Śląsku doszło w ub. r. do 2266 nieszczęśliwych zdarzeń, a w Łódzkiem do 1928. Bardzo niepokojącą i najwyższą liczbę wypadków (4950) zanotowano w woj. śląskim (15,5% wszystkich wypadków). Na Śląsku doszło też do największej liczby wypadków drogowych z udziałem dzieci ? 549. Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci w najbliższym otoczeniu oraz zmniejszenie liczby wypadków z ich udziałem. Adresowany jest do uczniów klas I-III i ich rodziców i nauczycieli. – Projekt jest częścią naszej strategii zaangażowania społecznego ?Przyjazny rozwój dziecka? ? chcemy tworzyć przyjazne środowisko dla rozwoju ważnych dla nas społeczności lokalnych, w których na co dzień działamy, ze szczególnym wsparciem bezpiecznego rozwoju dzieci ? mówi Monika Nowakowska, dyrektor Biura Public Relations Kredyt Banku i WARTY. ? Jednym z kierunków działań jest ?edukacja dla bezpiecznego rozwoju?. Stąd pomysł na projekt. Ucząc najmłodszych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w szkole, na placach zabaw, na ulicy, w domu, utrwalając prawidłowe zachowania, ćwicząc praktyczne umiejętności, chcemy wpływać na zmianę złych postaw i przyzwyczajeń wśród dzieci i rodziców, którzy przecież powinni dawać dobry przykład ? dodaje. Cykl 13 lekcji o bezpieczeństwie w szkołach prowadzą nauczyciele i goście specjalni? przedstawiciele służb ratowniczych: policjanci i strażacy. Przeprowadzane są też wśród dzieci badania wzroku, słuchu i lateralizacji (ręczności) ? niedosłuch czy niedowidzenie sprawiają trudności w orientacji przestrzennej i mogą być przyczyną wypadków. Na jedną z lekcji zapraszani są wolontariusze PCK, którzy uczą dzieci podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. Te trudne tematy zostały przedstawione w konwencji bajkowo fantastycznej. Jest to zabawna historia przygód kosmicznych bohaterów ? Kabecjan, którzy przybyli na Ziemię z ekspedycją badawczą z tajemniczej planety Bezpieczeństwa i Rozwagi. Ich przywódcą i mentorem jest rozważny i niezwykle mądry smok Mądragon. Dzięki temu, że Kabecjanie dopiero odkrywają pewne zaskakujące ich reguły życia na Ziemi, dzieci mogą razem z nimi uczyć się i poznawać podstawowe zasady bezpieczeństwa. – Jesteśmy przekonani, że tak skonstruowane materiały dydaktyczne poprawią samoświadomość dzieci. Zależy nam, by po projekcie dzieci umiały prawidłowo i odpowiedzialnie reagować w sytuacjach zagrożenia, by przestrzegały podstawowych zasad bezpieczeństwa na co dzień ? mówi Jolanta Żeglecka, prezes Stowarzyszenia Laboratorium Troski. Działania edukacyjne kierowane są też do dorosłych ? nauczycieli i rodziców. To grupy, które mają największy wpływ na zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i przyjaznego rozwoju. Dla nich w każdej ze szkół objętej projektem organizowane są bezpłatne elementarne kursy pierwszej pomocy prowadzone przez doświadczonych instruktorów pierwszej pomocy PCK. Ważną częścią projektu jest specjalny edukacyjno-informacyjny serwis internetowy www.kabecjaniedajarade.pl. Są tam interaktywne gry i zabawy utrwalające zasady bezpieczeństwa i hymn projektu. W części dla rodziców i nauczycieli dostępne są przydatne informacje, np. podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy ze zdjęciami, jak zapewnić dziecku bezpieczeństwo podczas nieobecności dorosłych, na co zwrócić szczególną uwagę w komunikacji z nim. Jest też ankieta badająca obawy rodziców w kwestii bezpieczeństwa swojej pociechy. Patronat nad projektem objęli: MSWiA, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej oraz Komenda Główna Policji. Szkoły uczestniczące w projekcie wytypowały Komendy Wojewódzkie i Miejskie Policji. Kryterium doboru było głównie niebezpieczne, ze względu na ruch uliczny, usytuowanie szkoły. ? Edukowanie dzieci w zakresie odpowiedzialnych zachowań, w tym atrakcyjne przekazy dostosowane do poziomu ich rozwoju, gwarantują utrwalenie bezpiecznych postaw w dorosłym życiu. Z tym większą życzliwością Policja odnosi się do inicjatyw, które w ciekawy sposób uczą bezpieczeństwa, a także angażują w działania edukacyjne rodziców czy nauczycieli ? osoby będące często autorytetami dla dzieci ? uzasadnia zaangażowanie Policji w projekt mł. insp. Mariola Gosławska, naczelnik Wydziału ds. Nieletnich, patologii i Profilaktyki Biura Prewencji KGP. Alarmujące statystyki W Polsce i na świecie główną przyczyną zgonów dzieci są nie tylko wypadki komunikacyjne, ale też niezamierzone urazy. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO, 2007), w grupie wiekowej 5-14 lat ponad 56% zgonów i 70% przypadków niepełnosprawności ma miejsce w wyniku urazów doznanych podczas wypadków nie-drogowych, np. utonięć, zatruć chemiczną substancją, kontaktów z ostrym narzędziem, poparzeń gorącą cieczą lub przedmiotem, poparzeń prądem, upadków, zadławień itp. Z badań dotyczących zdrowia i życia dzieci i młodzieży prowadzonych w latach 90. przez Instytut Matki i Dziecka wynika, że miejscem, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków jest szkoła (26%) oraz dom (25%), czyli środowiska, w których dziecko powinno czuć się najbezpieczniej. Główną przyczyną wypadków są uderzenie przypadkowe i nieuwaga (62% wszystkich zdarzeń) oraz inne przyczyny (32%). Jak niebezpieczna jest szkoła, pokazuje zestawienie liczby wypadków w szkole (2003/2004 r.) i w sektorach powszechnie uznawanych za niebezpieczne, tj. górnictwie i transporcie. Na 1000 osób zatrudnionych przypadło 17 zdarzeń wypadkowych w górnictwie i 8 w transporcie, a na 1000 uczniów 21 wypadków. Wg danych MEN (SIO, IX 2010), w roku szkolnym 2009/2010 w szkołach podstawowych woj. śląskiego, łódzkiego i dolnośląskiego doszło łącznie do 9 144 wypadków, w tym 4 śmiertelnych, co stanowi 28,6% wszystkich nieszczęśliwych zdarzeń. Wg danych MEN (SIO, IX 2010), najwięcej nieszczęśliwych zdarzeń w szkołach ma miejsce na salach gimnastycznych (w roku szkolnym 2009/2010 12 tys. wypadków), na korytarzach i schodach (8 tys.) oraz na boiskach i placach zabaw (5 tys. zdarzeń). Do 1746 wypadków doszło w salach lekcyjnych i pracowniach szkolnych. 44% wszystkich zgonów z przyczyn zewnętrznych to zgony dzieci spowodowane wypadkami komunikacyjnymi (Instytut Zdrowia Publicznego UJ Collegium Medium w Krakowie, na podstawie GUS, wrzesień 2007) Wg Policji, najwięcej ofiar w grupie wiekowej 7-14 lat to piesi.

A to już wiesz?  Raport Ergo Hestia: Latem bezpieczniej niż zimą

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy