17.12.2009
Komunikat prasowy Ekologiczne Święta ? jak wybrać Torbę na zakupy 17.12.2009 15:25 Greenbag Przeciętna europejska rodzina, składająca się z 4 osób, w trakcie codziennych zakupów zużywa rocznie ok. 1,5 tysiąca toreb jednorazowych.[1] W okresie przedświątecznym ilość zużywanych toreb foliowych zdecydowanie wzrasta. Kupujemy prezenty dla najbliższych oraz produkty potrzebne do przyrządzenia wigilijnych przysmaków. Po wszystkim tony niepotrzebnych plastikowych opakowań zaśmiecają środowisko. Warto zatem, wybierając się na świąteczne zakupy, pamiętać o ekologii i przyjrzeć alternatywom dla popularnych ?foliówek?. Gorączka zakupów sięga apogeum w okresie przedświątecznym. Badania CBOS pokazują jak bardzo, na przestrzeni lat, wzrasta tendencja do robienia zakupów w supermarketach. Jeszcze jedenaście lat temu osób odwiedzających supermarkety było 5 razy mniej niż w 2008.[2] Do niedawna torby jednorazowe z folii polietylenowych tzn. ?foliówki? były powszechnym sposobem pakowania zakupionych w sklepie towarów. Często ze względu na swoją niską trwałość używane bywają jednorazowo, co w momencie ich wyrzucenia, ma dramatyczne konsekwencje dla środowiska. Przeciętnie ?foliówkę? używamy przez 12 minut, a na śmietniku spędza ona od około 100 do 500 lat, bo tyle zajmuje proces jej rozkładu. W jaki sposób wybrać torbę, którą śmiało można nazwać najbardziej przyjazną środowisku? Przyjrzyjmy się z czego możemy wybierać w polskich sklepach: Torby papierowe Użytkowanie papierowych toreb jest lepszym rozwiązaniem niż korzystanie z ?foliówek?, niestety mało kto bierze pod uwagę fakt, że proces produkcji celulozy wymaga olbrzymich ilości wody oraz energii. Pamiętać również należy o tym, że wytworzenie toreb papierowych wymaga karczowania drzew, będących ?płucami ziemi?. Co więcej zdarza się także, że torba ma nadruki zawierające związki metali ciężkich, które w momencie rozpadu przedostania się do środowiska. Torby ?degradowane? Zawierają dodatki przyspieszające proces rozpadu polimeru. W celach handlowych torby te są często niewłaściwie reklamowane jako wyroby biodegradowalne (polietylen nie ulega biodegradacji). Można powiedzieć, że nadruki na torbach świadomie lub nieświadomie wprowadzają konsumentów w błąd. Torba taka rozpada się na mniejsze części, które nadal zalegają w naszym środowisku. Dodatki chemiczne, tzw. degradanty, użyte w tego typu produktach nie są wcale ekologiczne. Mogą powodować bariery w recyklingu i negatywnie wpływać na jakość uzyskanego surowca wtórnego. Torby ?kompostowalne? Jest to zupełnie nowa generacja opakowań. Są one produkowane na bazie surowców biologicznych, np. skrobi, która rozkłada się na kompost, chociaż nie bez pomocy odpowiednich technologii. Takie biodegradowalne, a właściwie kompostowalne torby wymagają również świadomego sortowania, wydzielenia ich jako produktów przeznaczonych do wyspecjalizowanej kompostowni. Niestety w chwili obecnej większość tego typu toreb nie ma szans trafić na kompost i nie mają one żadnego praktycznego uzasadnienia. Torby wielokrotnego użycia z tworzyw sztucznych Alternatywą dla wszystkich wspomnianych powyżej opakowań, są torby wielokrotnego użytkowania. Torby Greenbag można używać wielokrotnie, jedną przez wiele lat, a zużyte można poddać recyclingowi. Są bardzo wytrzymałe, pakowne i tanie. Można z powodzeniem przenosić w nich produkty ważące do 7 kg. ?Przed Świętami Bożego Narodzenia notujemy zdecydowany wzrost zapotrzebowania na wielorazowe torby Greenbag. Ma to związek z przedświąteczną gorączką zakupową, ale także dbałością konsumentów o rozwiązania przyjazne dla naszej planety ? ? mówi Dariusz Żółtowski, dyrektor zarządzający firmy Gam, produkującej torby Greenbag i Green Tommy. Pamiętając o tym wszystkim, z troski o nasze środowisko naturalne, zabierzmy Greenbaga na tegoroczne świąteczne zakupy. Informacje o firmie: Gam Sp. z o. o. z siedzibą w Toruniu powstała w 1997 roku. Firma prowadzi szeroką działalność związaną z rynkiem nieruchomości oraz inwestycjami kapitałowymi w sektorach nowych technologii. Od 2007 rozpoczęła dystrybucję polipropylenowych, ekologicznych toreb sprzedawanych w super i hipermarketach pod marką Greenbag. W październiku 2008r. torba Greenbag otrzymała Certyfikat Jakości Zdrowotnej z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego ? Państwowy Zakład Higieny. Główne motto firmy brzmi ?nasz sukces będzie sukcesem wszystkim?. Za słowami idą czyny, oprócz promowania produktów pro-ekologicznych, spółka angażuje się we wspieranie inicjatyw charytatywnych, promocję i sponsoring sportu. Wspiera między innymi toruński oddział Caritas, Fundację Ducha i WOŚP. [1] Dane przekazane przez dr Witolda Lenarta, wicedyrektora Centrum Badań nad Środowiskiem UW, eksperta z zakresu środowiska. [2] CBOS badanie ?Zachowania konsumenckie? 21.07.2008