Wiadomości branżowe

Dozujemy napięcie: napęd do bramy 24V czy 230V?

Dozujemy napięcie: napęd do bramy 24V czy 230V?
25.02.2014 Komunikat prasowy Dozujemy napięcie: napęd do bramy 24V czy 230V? 25.02.2014 11:10 FAAC Decydując się na zautomatyzowanie naszej bramy wjazdowej lub garażowej, stajemy przed

25.02.2014

Komunikat prasowy Dozujemy napięcie: napęd do bramy 24V czy 230V? 25.02.2014 11:10 FAAC Decydując się na zautomatyzowanie naszej bramy wjazdowej lub garażowej, stajemy przed szeregiem czynników mających istotny wpływ na wybór odpowiedniego urządzenia. Rozglądając się po sklepach, często natrafiamy na podawany parametr: zasilanie napędu napięciem 24V lub 230V. W czym tkwi różnica? Napięcie napięciu nierówne Na początek warto określić, czym właściwie jest napięcie elektryczne. Jego działanie można niejako porównać do instalacji sanitarnej. Z jednej strony z zakręconego kranu nie nalejemy wody do czajnika. Z drugiej ? nie oznacza to wcale, że nie posiada ona swego ciśnienia w rurach. Podobnie sprawa wygląda w elektryce. Nawet, gdy prąd nie płynie, dany obwód posiada swoje napięcie określające potencjał, z jakim impuls elektryczny może przemieszczać się po układzie. Jakie ma to przełożenie na automatykę do bram? W napędach o zasilaniu 24V i 230V płynie prąd o różnym potencjale, co w każdym przypadku oznacza nieco inne właściwości użytkowe. Niskie napięcie, wysoka funkcjonalność Jeśli naszą bramę wjazdową bądź garażową użytkujemy z umiarkowaną częstotliwością, warto pomyśleć nad napędem o napięciu stałym 24V. Decydując się na urządzenie od uznanego producenta, zapewniamy sobie nie tylko wysoką kulturę pracy, ale też funkcjonalność oraz pełen komfort przyszłego użytkowania. 24V nazywane jest wśród fachowców ?napięciem bezpiecznym?, ponieważ nawet dłuższy kontakt obwodu z ciałem nie stanowi żadnego zagrożenia dla życia bądź zdrowia człowieka ? docenią to zwłaszcza rodzice małych dzieci. Co więcej, urządzenia o rzeczonym napięciu standardowo wyposaża się w moduły przeciwzgnieceniowe, które w momencie wykrycia przeszkody zatrzymują i automatycznie odwracają kierunek ruchu bramy. W przypadku awarii prądu do napędów 24V z powodzeniem można podłączyć zestaw zasilania awaryjnego, np. w postaci zwykłego akumulatora samochodowego. Nie zawsze jednak taka możliwość będzie wchodziła w rachubę, dlatego warto rozejrzeć się za urządzeniami z opcją ręcznego zwolnienia mechanizmu. ? Centrale siłowników o napięciu 24V są na tyle uniwersalne, że pozwalają skorzystać z szeregu dodatkowych funkcji, np. sterowania furtką czy regulacją oświetlenia na podjeździe. Innowacyjne rozwiązania w elektronice sterującej, takie jak w przypadku siłowników C720 i C721, pozwalają w prosty i łatwy sposób dobrać odpowiadającą nam logikę pracy ? tłumaczy Sławomir Baran, ekspert marki FAAC zajmującej się automatyką do bram. W przypadku napędów 24V należy jednak zwrócić szczególną uwagę na stan okablowania. Jeśli przewody okażą się zbyt cienkie, możemy stanąć przed poważnym zagrożeniem pożarowym. Ponadto bramy sterowane automatyką o niskim napięciu muszą pracować bez oporów mechanicznych. W przeciwnym wypadku centrala odbierze je jako przeszkodzę i zamiast skrzydło zamknąć ? otworzy. Z tego powodu istotne jest dobranie odpowiedniego napędu do wagi naszej bramy. Napięcie do zadań specjalnych 230V to, co pewnie nie dziwi, napięcie wyższe od 24V. Pozwala więc na przepływ prądu o większym potencjale, co teoretycznie może stanowić większe zagrożenie dla zdrowia. W praktyce, w przypadku poprawnie wykonanej instalacji niebezpieczeństwo to pozostaje w sferze spekulacyjnej. Wystarczy okablowanie normalnej grubości, by ograniczyć ryzyko przepalenia przewodów i spadków napięcia praktycznie do zera. Co z funkcjonalnością? W przypadku awarii zasilania, do włączenia napędu nie wystarczy jeden akumulator, a co najmniej kilka (lub inwerter bądź zasilacz UPS). Napięcie 230V zapewnia bardzo dużą siłę ciągu, dlatego wykorzystujące je urządzenia często stosuje się w przypadku bram ciężkich, nierzadko wypełnionych deskami drewnianymi lub metalem. W porównaniu do 24V, 230V wypada także lepiej pod względem odporności na przeciążenia. Z tego względu napędy te będą sprawiać mniej problemu zimą. ? Należy jednak zaznaczyć, że stałe napięcie 24V charakteryzuje większa intensywność pracy. Oczywiście nie stanowi to reguły. Zdarza się, iż siłowniki zasilane 230V posiadają specjalne systemy chłodzące, dzięki którym uzyskują wysoką intensywność pracy. Osobiście w przypadku bram o umiarkowanej intensywności użytkowania radziłbym jednak wybierać napędy o napięciu 230V ? dodaje Sławomir Baran. Każda brama wjazdowa bądź garażowa jest inna i wymaga indywidualnego podejścia. Rodzaj napięcia to jeden z ważniejszych, acz nie jedyny czynnik przy wyborze urządzenia. By wybrać napęd optymalny, należy znać takie dane, jak częstotliwość pracy, waga bramy czy nawet panujące w ciągu roku warunki klimatyczne. Sprawę najlepiej skonsultować z fachowcem po stronie dobrego producenta ? mamy wówczas pewność profesjonalizmu i serwisu gwarancyjnego.

A to już wiesz?  HUMANA na konferencji Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy