02.09.2012
Komunikat prasowy ?Bloomberg Businessweek Polska?: dym o papierosy 02.09.2012 11:04 Platforma Mediowa Point Group SA Jednakowe pudełka, drastyczne zdjęcia, brak dodatków smakowych, sprzedaż spod lady. Tak ma wyglądać koniec papierosów w Europie. Propozycje unijnego komisarza ds. zdrowia rozpoczęły wojnę, w której Polska jest na pierwszej liniifrontu. Wnajnowszym ?Bloomberg Businessweek Polska? ? dym o papierosy. A także Łukasz Wejchert ? o swoim nowym wyzwaniu biznesowym i o tym, dlaczego nie zainwestował w Facebooka. Sześć milionów. Tyle osób na świecie każdego roku zabijają papierosy. To tak, jakby nagle zniknęli mieszkańcy trzech miast wielkości Warszawy. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w tym wieku dym z papierosów zabije nawet 1 mld osób. Ale w Polsce zwolennicy ograniczeń w sprzedaży papierosów są w defensywie. A na pewno w mniejszości. Z sondażu przeprowadzonego przez Homo Homini dla ?Bloomberg Businessweek Polska? wynika, że 44,1 proc. nie chce, aby z opakowań zniknęło logo producenta czy marka. Ponad dwie trzecie badanych (67,5 proc.) nie uważa, ze palacze powinni płacić wyższe ubezpieczenie, a 60,5 proc. twierdzi, że nie powinno się zakazywać palenia przez bohaterów filmów, seriali czy gier. I co prawda prawie połowa respondentów (49,3 proc.) uważa, że państwo powinno wpływać na ograniczenie palenia przez obywateli, ale niewiele mniej (45,8 proc.) twierdzi, że państwu nic do tego. Nic więc dziwnego, że to z Polski napłynęło do Brukseli najwięcej negatywnych opinii w sprawie ewentualnego zmian unijnych przepisów dotyczących m.in. składu wyrobów tytoniowych oraz ostrzeżeń zdrowotnych na ich opakowaniach. Wejście w życie nowych regulacji wywołałoby w naszej gospodarce tsunami. Polska jest drugim po Włoszech producentem tytoniu w Europie i jednym z największych eksporterów papierosów. Z danych producentów wynika, że sektor tytoniowy w Polsce bezpośrednio lub pośrednio daje zatrudnienie 600 tys. osób. Wpływy do budżetu z tytułu podatków szacowane są na 24 mld zł. To 9 proc. całkowitych wpływów budżetowych. Sprawa dotyczy nie tylko czterech głównych producentów i ich pracowników, ale i kilkunastu tysięcy polskich plantatorów tytoniu. oraz około 500 tys. osób zatrudnionych w 120 tys. punktów sprzedaży. Oni wszyscy odczuliby te obostrzenia bardzo dotkliwie. Pierwsi dostaliby plantatorzy. Według danych Ministerstwa Rolnictwa w Polsce jest ich około 14,5 tys. W Lubelskiem, na Podkarpaciu, w Kujawsko?Pomorskiem, na Mazurach oraz w Dolnośląskiem. Rocznie produkują prawie 40 tys. ton tytoniu. Zapewniają w sumie niemal 60 tys. miejsc pracy. Drobne placówki handlowe ? kioski czy sklepy osiedlowe ? też mają powód, by śledzić działania unijnego komisarza. Bywa, że papierosy przynoszą około 40 proc. ich obrotów. Kto zarobi na zmianie przepisów? Na pewno przemytnicy. Firma konsultingowa KPMG szacuje, że w 2010 roku (najświeższe dostępne dane) co 10. wypalony w UE papieros ? łącznie 3,1 mld ? pochodził z nielegalnych źródeł. W Polsce czarny rynek to 22 proc. sprzedaży papierosów i tytoniu. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych szacuje straty dla budżetów krajowych i UE z tytułu przemytu papierosów na 10 mld euro rocznie. Na łamach ?Bloomberg Businessweek Polska? o tym, kto zarabia, a kto traci na zmianach w regulacjach dotyczących papierosów. W ?Bloomberg Businessweek Polska? także ekskluzywny wywiad z Łukaszem Wejchertem. Były prezes Onetu i udziałowiec ITI dzisiaj wprowadza na polski rynek Virgin Mobile ? sieć komórkową należącą do imperium Richarda Bransona. ? To projekt, na który nie należy patrzeć krótkoterminowo, choć spodziewamy się pozytywnych wyników po dwóch?trzech latach. Jednak kiedy pojawią się zyski, to nie sądzę, by zostały przeznaczone na dywidendę, ale raczej na dalszy rozwój ? mówi Wejchert w rozmowie z Cezarym Szymankiem. ? (?) Dirlango [firma Łukasza Wejcherta ? red.] jest raczej ?farmerem?. Zainwestowałem i jednocześnie codziennie rozwijam swój biznes. Miernik sukcesu to zadowoleni klienci. A wartość spółki to pochodna ? dodaje. Biznesmen zdradza też, że miał ofertę wejścia jako inwestor do Facebooka. ? Ale gdy z prezentacji na prezentację jego wycena rosła i doszła do 40 mld dol., przestałem się tym interesować. Wierzę, że kiedyś może być wart 100 mld dol., ale najpierw musi zapracować na dobre wyniki finansowe ? ocenia. Rozmowa z Łukaszem Wejchertem ? w nowym wydaniu ?Bloomberg Businessweek Polska?. Ponadto w nowym ?Bloomberg Businessweek Polska?: – po niespełna pięciu latach od startu największy polski bank PKO BP zamknął oddział w Londynie dedykowany brytyjskiej Polonii. Z nieoficjalnych informacji wynika, że ostatnio oddział obsługiwał średnio tylko 1,3 klienta dziennie; – 20 lat po otwarciu pierwszej restauracji McDonald?s w Polsce rynek fast foodów trzyma się mocno i ma dobre perspektywy. W 20 lat urósł do 7,4 mld zł. To już ponad 30 proc. rynku gastronomicznego w Polsce; – analitycy bankowi śledzą statystyki dla haseł wrzucanych w Google ? od zajęć aerobiku po lodówki. W ten sposób zbierają dane na temat popytu konsumenckiego jeszcze przed publikacją oficjalnych rządowych wskaźników. Na łamach ?BBWP? także ekonomista Nouriel Roubini twierdzi, iż ryzyko, że w przyszłym roku świat spotka totalna katastrofa wynosi 35 proc., były szef Rezerwy Federalnej Alan Greenspan opowiada o języku Fed i o tym, że nie żałuje niskich stóp procentowych, a kandydat na prezydenta USA Mitt Romney mówi Joshowi Tyrangielowi, naczelnemu międzynarodowej edycji ?Bloomberg Businessweek?, o swoim ojcu, o tym, czego nauczył się w firmie Bain, i dlaczego kontrowersje wokół jego podatków są bez znaczenia. Najnowszy numer ?Bloomberg Businessweek Polska? ukaże się ze specjalnym dodatkiem na XXII Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju, którego magazyn jest patronem. W dodatku ?Quo Vadis. Polska, Europa, świat?: m.in. o tym, co będzie, jeśli strefa euro się posypie, czyli czarny scenariusz dla Europy, strzał w dziesiątkę, czyli patenty na biznes w trudnych czasach oraz czterech ekspertów, którzy próbują odpowiedzieć na pięć ważnych pytań o to, dokąd zmierzamy i gdzie będziemy my ? Polacy, Europejczycy i zarazem obywatele świata ? za kilka lat. Nowy numer ?Bloomberg Businessweek Polska? w sprzedaży w poniedziałek, 3 września. E-wydanie ?Bloomberg Businessweek Polska? jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Użytkownicy iPhone?ów i iPadów oraz urządzeń obsługiwanych przez system operacyjny Android mogą pobrać cyfrową wersję pisma z AppStore i Google Play. ?Bloomberg Businessweek Polska? to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 r. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy ?Bloomberg Businessweek?. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu ?Businessweek? przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym ?BBWP? jest Cezary Szymanek.